torsdag 26. mars 2009

2 Kor 4,16: Paulus, Lotto og Håp

16 Derfor mister vi ikke motet, for selv om vårt ytre menneske går til grunne, blir vårt indre menneske fornyet dag for dag. 17 De trengslene vi nå må bære, er lette, og de skaper for oss en evig rikdom av herlighet som veier uendelig mye mer. 18 Vi har ikke det synlige for øye, men det usynlige. For det synlige tar slutt, det usynlige er evig.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg mange ganger har kjøpt Lotto-kuponger og håpet på å få en telefon fra Hamar som forteller at jeg har vunnet jackpot og derfor ikke behøver å tenke på økonomiske bekymringer resten av mitt liv. Men bortsett fra en og annen premie som ikke en gang tilsvarer en fulltids månedslønn har nok den rikdommen uteblitt.

Og for å være ærlig; jeg tror ikke det er lotto-gevinster som sikrer økonomien resten av livet Paulus tenkte på når han i teksten skrev om en evig rikdom.
Men det er likevel ikke grunn til å la seg skuffe, for den rikdommen Paulus snakker om er mye større; troen på Jesus Kristus som vår frelser. DERFOR mister vi ikke motet.
Å høre dette kan være oppmuntrende; ”Derfor mister vi ikke motet”. Spesielt med tanke på at det å være kristen og åpen om at Jesus er vår frelser er ikke alltid er like lett. Det kan være ganske så utfordrende til tider, når man for eksempel møter andre som ikke har den samme oppfatningen av Guds eksistens.

Enda verre er det når man får spørsmålet om hvordan en god Gud kan eksistere når vi har fattigdom, undertrykking, sult og andre vonde ting her i verden.
For som det sies noen vers før i samme kapittel:
”8 Vi er alltid presset, men ikke knekket, vi er rådville, men ikke rådløse, 9 forfulgt, men ikke forlatt, slått ned, men ikke slått i hjel”
Men nettopp det å tro på Jesus kan være en stor styrke i motgangen man opplever som kristen; Jesus kan gi oss kraft og mot til å ville fortsette i kjærlighet og troen på han. For som han sier i kapittel 28 i Matteusevangeliet: ”Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende”. Og som Paulus skriver, ”De trengslene vi nå må bære, er lette, og de skaper for oss en evig rikdom av herlighet som veier uendelig mye mer”.

Ut fra dette kan vi også lære, at motbakkene vi møter på i vår hverdag kan gi noe verdifullt.
Vi lærer jo alle noe av våre dårlige erfaringer og vi blir jo ofte sterkere og klokere av utfordringene vi møter på. På denne måten fornyes vårt indre menneske, selv om det ytre går til grunne.
Jeg lærer jo stort sett hver gang jeg ikke vinner i lotto, at jeg kunne brukt pengene på noe annet. Denne lærdommen kommer av og til til uttrykk som irritasjon over bortkasta penger, men heldigvis kommer en annen rikdom ut av de bortkasta pengene (før jeg finner ut at det var bortkasta) frem, håpet om å vinne. Og håpet er jo en viktig og verdifull gave Gud har gitt oss.

Både Jesus og Lotto-kuponger fører med seg gode ting, men det er alikevel et viktig skille mellom dem som en venn av meg minnet meg om; Med Lotto risikerer man å irritere seg over de pengene man har tapt, men med Jesus vet man at man vinner uansett. Man må heller ikke satse penger for å vinne Jesus, men man må satse noe annet; Seg selv.
For å ta i mot Jesus må du virkelig tro på han som frelseren.
Lotto kan skape håpet om økonomisk rikdom, mens Jesus gir oss håpet om evig rikdom og evig liv.
DERFOR mister vi ikke motet.

Ære være Faderen
og Sønnen
og Den Hellige Ånd
Én sann Gud
Fra Evighet og til evighet
Amen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar