torsdag 12. februar 2009

Joh 8,1-11, Kvinnen som ble grepet i ekteskapsbrudd

og Jesus gikk ut til Oljeberget. 2 Tidlig neste morgen kom han til tempelet igjen. Hele folkemengden samlet seg om ham, og han satte seg og begynte å undervise dem. 3 Da kom de skriftlærde og fariseerne med en kvinne som var grepet i ekteskapsbrudd. De førte henne fram 4 og sa: «Mester, denne kvinnen er grepet på fersk gjerning i ekteskapsbrudd. 5 I loven har Moses påbudt oss å steine slike kvinner. Men hva sier du?» 6 Dette sa de for å sette ham på prøve, så de kunne få noe å anklage ham for. Jesus bøyde seg ned og skrev på jorden med fingeren. 7 Men da de fortsatte å spørre, rettet han seg opp og sa: «Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne.» 8 Så bøyde han seg ned igjen og skrev på jorden. 9 Da de hørte dette, gikk de bort, én etter én, de eldste først. Til slutt var Jesus alene igjen, og kvinnen sto foran ham. 10 Da rettet han seg opp og spurte: «Kvinne, hvor er de? Har ingen fordømt deg?» 11 Hun svarte: «Nei, Herre, ingen.» Da sa Jesus: «Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!»

Vi har alle tendenser til å dømme hverandre og ønske å gi den vi dømmer en passende straff.
Selv jeg har den vonde tendensen til å dømme og avgjøre hva som burde være en passende straff for en persons dårlige gjerninger, jeg har til og med ønsket at det hadde vært opp til meg å avgjøre.
Men i den aktuelle bibelteksten, dømmer ikke Jesus kvinnen. Han ser henne som et menneske som i likhet med alle andre har sine feil og han handler deretter.
Han sier ikke noe lettvint som "det går så bra så jenta mi. Vi glemmer dette her."
Men han sier først til henne at han ikke dømmer henne og gir henne en oppfordring om å ikke synde mer heretter. Han stiller et krav til henne.
Som et forspill til dette poengterer Jesus også at ingen av oss er uten synd. Når Jesus sier til de som ville steine kvinnen at den som var syndfri kunne kaste den første steinen, stikker dem alle sammen.
Det er jo verdt å tenke over også at vi ikke vet så mye om kvinnen utenom at hun har blitt grepet i å ha sex med en annen person.
Vi vet f.eks. ikke om det kan være en trist historie bak kvinnens seksuelle handlinger, om f.eks. dette kunne være en kvinne som har blitt seksuelt misbrukt og derfor eller av andre grunner er usikker på sin seksualitet. Vi vet ikke om det er en kvinne som aldri har lært om "seksuelle normer og regler".
Det kan være derfor Jesus valgte å ikke dømme og samtidig gjorde det klart at det var galt det hun gjorde.
Kanskje vi burde være flinkere til å tenke i Jesu baner når vi stilles ovenfor personer vi vet har gjort noe galt og med god grunn kunne gitt en passende straff.
Vi kunne sagt til en person som har ødelagt noe for oss "Det du gjorde var galt, men jeg vil ikke la det ødelegge vennskapet vårt og jeg tilgir deg på den betingelse at du ikke gjør det igjen".
Nå sier jeg ikke at vi nødvendigvis skal tilgi hvem som helst, det går an å se an situasjonen=)

Ære være Faderen og Sønnen og Den Hellige Ånd
Som var, er og blir én sann Gud
Fra evighet og til evighet.
Amen

1 kommentar:

  1. Hei Anders. For meg er temaet i seg selv rimelig utslitt (har hørt taler om denne bibelteksten ørten ganger, for å si det slik), så jeg kan dessverre ikke si at jeg fikk noe nytt ut av det du skrev. Men det er et viktig tema. Liker godt at du tar med dette med ikke å gjenta synden. Det er dessverre enkelte kristne som bruker denne teksten som argument for at Jesus godtar omtrent hva enn det skal være av synd. Men greia er jo at selv om Jesus er tydelig på hva som er synd og ikke, så dømmer han ingen. Og det er en stor forskjell på ikke å dømme og å godta synd.

    Syns du skriver med god flyt. Enkelt å lese. Muntlig. Og du surrer deg ikke for dypt inn i spissfindigheter samtidig som du tillater deg å være litt dyp. Kort og konsist, med et konkret tips til oss i dag. Dermed gjør du teksten dagsaktuell, noe som er bra.

    Jørgen

    SvarSlett